METAFORA SONGSANG A.SAMAD SAID!


Saya Sokong Siapa? Itu Rahsia! – Sasterawan Negara

KUALA LUMPUR – Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said menegaskan yang sokongannya terhadap perhimpunan Bersih 2.0 adalah disebabkan beliau mahu melihat sistem pilihan raya di negara ini diadakan dengan lebih telus dan adil.

Sehubungan itu, beliau tidak kisah sekiranya mana-mana pihak menganggap penglibatannya itu sebagai satu ‘tanda’ yang beliau kini lebih cenderung ke arah parti pembangkang.

"Sokongan saya pada Bersih lebih kepada mahukan satu pilihan raya yang bersih, bebas dan adil, tidak lebih dari itu. Kalau orang nak anggap saya ini sokong pembangkang, maka terserahlah kepada mereka."

"Tetapi kalau kamu tanya saya sokong siapa… jawapannya rahsia," katanya sambil tersenyum.

Kehadiran A. Samad dalam pelancaran Bersih 2.0 malam tadi mencuri tumpuan ramai kerana beliau turut sama berkongsi pentas dengan barisan penganjur perarakan tersebut.

Bahkan beliau turut membacakan puisi yang diilhamkannya berdasarkan peristiwa Boston Tea Party. Untuk rekod, Boston Tea Party merupakan peristiwa penting dalam sejarah Amerika.

Pada tahun 1770-an, pemberontak Amerika memusnahkan bekalan teh sebagai tanda bantahan terhadap cukai yang dikenakan penjajah Britain ke atas mereka. Peristiwa itu dikenali sebagai Boston Tea Party dan ia menyemai benih kemerdekaan Amerika.

Kini nama Tea Party Movement digunakan untuk melambangkan bahawa ia adalah protes besar-besaran rakyat, bukan untuk kepentingan politik mana-mana pihak atau individu – SYAHRIL A. KADIR (mynewshub.my)

alahh, nak berahsia-rahsia la pulak... asyik merendek kat majlis2 PRiot je lagi nak berahsia! since dia penyokong tegar pemansuhan PPSMI, gua ingat dia la jugak penyokong tegar terjemahan bible ke dalam bahasa melayu!

Comments

navy melayu said…
bersihkan pilihanraya dlm pkr tu dulu, baru lah fikir tentang pilhan raya umum. sendiri punya pun takdak bersih pigi dah. kalau pakatan haram ni perintah negara jangan harap lah dia orang akan bagi kebebasan media ,habis akan di kawal dari hakim spr lainlain ,makna nya lagi teruk lah dari apa yang ada sekarang.
Anonymous said…
-diam lebih baik dri brkata prkara2 yg mkin mnampakkan kbodohan diri-
Anonymous said…
tinggalkan 1 batu pelir
Anonymous said…
sasterawan negara yg merugikan anak2 melayu dgn memansuhkan ppsmi. rapikanlah janggut tu!
Anonymous said…
agaknya sapa la yang terjemahkan bible tu ke dalam bahasa melayu ye ? pak samad sedang menulis terjemahan semua jurnal dan buku kedoktoran, kejuruteraan, komputer dan sebagainya ke dalam bahasa melayu sebagai tanda dia ikhlas menyokong pertukaran ppsmi. dia sedang memastikan semua anak melayu tidak menulis dengan ayat sms ... gunakanlah bahasa melayu mengikut cara pak samad. nanti rasa macam indon la pulak...