[VIDEO] NOH OMAR CABAR KHALID GAGAP...


Noh cabar Khalid umum kedudukan kewangan Unisel

Kerajaan Selangor dicabar untuk menjelaskan tujuan utama mencairkan aset bernilai RM30 juta sekali gus mengumumkan kedudukan kewangan Universiti Industri Selangor.
Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Datuk Seri Noh Omar berkata tindakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim itu dilihat meragukan banyak pihak tambahan lagi sebelum ini kerajaan negeri gah mencanangkan mempunyai simpanan sebanyak RM1.9 bilion.

"Maka kerajaan Selangor ambil kesempatan ini seperti kata pepatah menangguk di air keruh. Di mana seolah-olah kerajaan negeri seolah cuba tampil menjadi juara untuk membela nasib pelajar di UNISEL.

"Kerajaan Selangor tidak layak untuk dakwa mereka beri pembelaan dalam bidang pendidikan di Selangor. Saya nak cabar MB tolong isytiharkan berapa kerugian yang ditanggung UNISEL," katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, di sini, hari ini.

Menurutnya, kerajaan negeri sepatutnya malu kerana melabelkan diri sebagai 'juara' dalam cubaan untuk membela pendidikan rakyat di negeri ini.

Ini ekoran kerajaan Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Khalid dilihat gagal menyumbang kepada pembangunan pendidikan di negeri itu berdasarkan lipatan sejarah sepanjang pembangkang memerintah untuk tempoh empat tahun ini.

"Mereka sanggup runtuhkan asrama Yayasan Selangor demi kepentingan untuk jual tanah Yayasan Selangor di Kampung Pandan dan kini nasib pelajarnya seolah-olah tiada pembelaan.

“Tindakan mereka itu seperti menafikan hak dan peluang pendidikan yang selama ini diperjuangkan Yayasan Selangor terutama untuk anak-anak luar bandar, mereka juga berdosa dengan rakyat Selangor kerana menolak penubuhan cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di negeri itu,” katanya.

Untuk rekod Khalid pada Februari lalu berkata, kerajaan negeri bersedia mendedahkan kepada umum kedudukan kewangan semasa Yayasan Selangor dan Unisel.

Katanya, institusi milik kerajaan negeri iaitu Yayasan Selangor diaudit setiap tahun sejak pakatan pembangkang mengambil alih pentadbiran di negeri itu.

Bagaimanapun keadaan bertambah mencurigakan apabila dalam kelantangan Khalid mahu mengumumkan kedudukan kewangan universiti terbabit dan meuwar-uwarkan mempunyai simpanan sebanyak RM1.9 bilion selama ini, kini Khalid membuat lagi satu kejutan untuk mencairkan aset bernilai RM30 juta dengan mengapungkan aset hartanah seluas 500 ekar. -antarapos

Comments