KELANTAN SERAMBI TOKONG... BRAVO NIK AZIZ!!

gua lahir di sebuah perkampungan sawah padi di pasir mas. tak sampai 10 km dari kampung gua ada sebuah tokong budha gergasi sedang berbaring yang dibina dalam tahun 1973, masa tu gua belum lahir lagi.

sesuatu yang agak ironik pasal seumur hidup gua belum pernah sampai lagi untuk tengok tokong tu dengan mata-kepala sendiri. pasal gua tak pernah lalui jalan meranti-tumpat, untuk singgah di sebuah perkampungan siam yang dikenali sebagai kg. jambu (dulu dikenali sebagai kg. beruk) tempat di mana tokong tersebut berada.

tokong di kg jambu dibina semasa kelantan masih di bawah urustadbir BN. permohonan masyarakat siam di sana untuk membina sebuah tokong gergasi pada awalnya tidak diluluskan oleh kerajaan negeri (BN) memandangkan saiz yang dicadangkan terlalu besar dan tinggi. namun setelah dirayu berkali-kali akhirnya pembinaan tokong itu dilulusan dengan beberapa syarat.

syarat pertama; ia mesti dibina dalam bentuk berbaring, tidak boleh dalam bentuk menegak seperti cadangan asal. syarat kedua; tokong tersebut mestilah terlindung supaya tidak mengganggu masyarakat melayu/islam di sekitarnya. selepas kedua2 syarat dipersetujui, terbinalah sebuah tokong budha antara yang terbesar di asia tenggara ketika itu.

bagaimana situasinya di bawah pemerintahan PAS selama lebih 20 tahun di kelantan? penjelasan selanjutnya gua rujuk dari artikel blog manikuraionline:
Tetapi di bawah kerajaan Pas mentadbir semakin banyak projek 'berhala' yang diluluskan di Kelantan. Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat telah diluluskan walaupun ketinggiannya menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.

Jadi kami agak terkilan, tetapi memandangkan kami inginkan sebuah kerajaan Islam, maka kami masih lagi menyokong kerajaan Pas, bahkan moyang kami telah mendermakan seutas tali lehernya yang bernilai beberapa ribu ringgit ketika ceramah Pas yang dianjurkan ketika saya di sekolah rendah sebagai tanda sokongan.

Tahun demi tahun berlalu dan sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan berhala dekat dengan 'Kok Keli'. Dan apa yang menyedihkan lagi TG Nik Aziz sendiri yang datang merasmikan beberapa majlis keagamaan.

Kemudian sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan terbaru 'berhala Buddha' terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok. Atas dasar ingin tahu, demi Allah, saya, ayah, ibu dan adik lelaki telah pergi ke wat Siam di Kampung Tawang yang menempatkan berhala yang terbesar di Asia Tenggara.
Ditakdirkan Allah, kami telah diberi penerangan oleh saminya sendiri yang datang kepada kami setelah melihat kami melawat berhalanya. Pakaian sami itu berwarna putih.

Menurut tok sami itu ketinggian berhala ini menyamai 12 tingkat bangunan. Ketinggiannya melebihi 100 kaki dan diletakkan secara berdiri. Berhala ini dibina betul-betul bertentangan dengan kiblat solat.

Menurut sami itu lagi kerajaan negeri sendiri telah meluluskan projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60 RIBU RINGGIT melalui wakilnya Datuk Anuar Tan. Kami terkesima mengapa dengan mudah peruntukan diberikan untuk membina berhala, sedangkan Nabi Allah Ibrahim sendiri dengan kudrat Baginda memusnahkan berhala.

Tok sami itu memberitahu, bahawa pelancaran perasmian tokong Buddha itu akan disempurnakan oleh TG Nik Aziz sendiri pada 6 Jun 2009. Kami pun mengambil keputusan untuk pergi sekali lagi pada 6 Jun.

Tetapi Datuk Anuar Tan yang datang merasmikan kerana menurut orang kampung TG Nik Aziz ditegur oleh beberapa tok guru pondok agar tidak terlalu menonjolkan diri di rumah ibadat Siam.

Kami diberitahu kos pembuatan patung itu sahaja melibatkan belanja lebih daripada RM2 juta. Kami terkesima. Kami terfikir syiar manakah ini? Hari demi hari berlalu, namun hati kami masih lagi pada Pas.

"Kami mahukan sebuah parti Islam," desis hati kami. Pas telah sedarah dan sedaging dengan hati kami. Kami pejamkan sebelah mata. Ditakdirkan ayah dan adik saya pergi menggunting rambut di sebuah kedai gunting warga Siam.

Terkeluar hal politik ketika borak. Ayah saya menanyakan beliau (tukang gunting) parti manakah yang disokong ketika pilihan raya dulu. Maka tukang gunting Siam itu mengatakan beliau menyokong Pas kerana tok sami mereka berpesan jika Pas menang sekali lagi pembinaan berhala yang besar akan diluluskan dan peruntukan akan diberi.

Kami benar-benar terkejut. Allah Maha Besar telah meletakkan keraguan dalam hati kami. Sebagai seorang yang berpelajaran dan diberi akal, saya telah memujuk hati saya sendiri agar menjadi 'neutral' dan membuang sebentar rasa taksub saya terhadap Pas.

Ianya memang sukar, tetapi saya gagahkan jua. Saya berfikir dalam isu berhala, 'parti' manakah yang benar-benar membela Islam di dalam isu yang sememang besar. BERHALA!!!

Saya dikejutkan lagi dengan peruntukan tanah seekar yang diberi kerajaan negeri di tengah-tengah bandar Kota Bharu iaitu di Jalan Hamzah bagi membesarkan rumah ibadat kaum Hindu.

Terlalu ramai kah kaum Hindu di Kelantan sehinggakan rumah ibadat mereka yang baru sahaja siap dibina itu hendak diperbesarkan lagi?. Jika anda pernah menjejakkan kaki ke Kelantan, saya berani mengatakan amat sukar untuk mencari bangsa Hindu.

Apatah lagi kuil yang sedia ada ini sentiasa 'sunyi' dan jarang mendapat kunjungan kaum Hindu kerana sememangnya bilangan mereka amat sedikit. Teringat saya ketika TG Nik Aziz melawat masjid di Kampung Berangan. Orang-orang kampung heboh sebentar apabila TG Nik Aziz hanya memberikan sumbangan RM50 ke dalam tabung masjid.

Kemudian beliau berangkat ke wat Siam di Tumpat setelah solat Jumaat dan mendermakan RM1,000 tanda keikhlasan dan hak sama rata kerajaan negeri.

baca artikel penuh DI SINI (KLIK)
satu lagi perspektif menarik mengenai KELANTAN DARUL TOKONG:
Gua teringat semasa ngaji sejarah Islam dulu-dulu, kisah Nabi kita Muhamad SAW semasa memasuki Kota Mekah yang terkenal dengan 'yaumu fathul makka' (Hari Pembukaan Kota Mekah).

Alkisah bermula apabila 'kekasih' Allah Muhammad SAW bersama sahabat dan tentera Islam ingin memasuki kota mekah kerana ingin menunaikan haji dan juga ingin membebaskan Kota Mekah dari tangan2 musyrik kuffar jahiliyah,

Baginda telah memerintah sahabat2 dan juga tentera Islam agar meroboh, menghancur dan membuang semua patung-patung, berhala yang ada di sekeliling kaabah, di rumah2 dan di mana saja berada, semua berhala (patung2) dimusnahkan sama ada yang dibuat dengan batu, tanah liat, batang tamar, buah tamar dan lain-lain lagi, asalkan yang berbentuk berhala semuanya dihapus dan dimusnahkan...

Maha suci Allah SWT, mengutuskan seorang manusia yang suci untuk memimpin manusia dari kesesatan, memandu manusia kearah keimanan, tanpa sebarang was-was dan wasangka, tiada kepetingan peribadi dan keta'asuban, iman yang sejati dan hakiki...

baca artikel penuh DI SINI (KLIK!)
satu lagi gua nak tambah setakat yang gua ingat... masa mula2 PAS memerintah tahun 1990, masa tu gua masih di sekolah menengah. perkara pertama yang kerajaan PAS kelantan lakukan adalah 'memenggal' kepala2 patung kijang di bulatan kota bharu yang kononnya syirik. gua tak nak ulas pasal tu... cuma nak tanya macam mana sekarang patung2 yang bagak seratus kali ganda lebih besar dari patung kijang tu boleh pulak dibina & diraikan??

tak nampak lagikah warga marhaen kelantan sikap hipokrasi parti hamPAS yang kononnya menjunjung islam? bangkitlah anak2 negeriku.... ayuh kita tempeleng nik aziz & husam sorang lapan das!! KUBURKAN PAS DI KELANTAN PRU13!!

gerilla merah - sayap kiri wilayah timur!

Comments

Anonymous said…
semua tu betul dah, cuma ada sikit jer yg krg tepat, yg tertinggi tu bukan berada di tawang, tapi kg balai. perupok..(sama daerah ngan dato awang) nik aziz lulus tokong tu pasal nak suruh tgk dato awang wat kijo, pasal dia tinggi,nampok belako. kwkwkwwk, sekarang ni mana mana selesa jd cina, cam raja wat cakap lu dapat, rumah di kelantan dalam bandar kbg kerian,, 70 persent cina, tanah hulu. pun cina, pas belajar dari dap untuk nak pikat org cina, melayu mampus gi laaaaaaa
Anonymous said…
PAS TELAH SESAT ,PENGANUT PAS DI PERBODOHKAN OLEH PEMIMPIN YG GILA NAK JADI MENTERI.
Anonymous said…
demo (pas) lo ning tok srupo muloooo!!

humbe ke laut pas di kelate pru13!!

-cebeng-
Anonymous said…
Salam sahabat, mohon perkenan link kan blog saya kedalam blog sahabat dalam ketegori peluru apa-apa pun tak apa hihihi...

http;//KemBalakEnterprise.blogspot.com
bebas said…
Sedangkan Kelantan yg cuma sedikit kafir sudah begitu hebat layanan pas terhadap permintaan mereka.Bayangkan kalau pas perintah negeri2 yg banyak cina dan keling.Ada yg selang 10 meter tokong,10 meter kuil disebabkan kedayusan dan kebodohan pas memberi muka pada kafir.Islam manalah yg pas belajar ni?Parti Islam konon..
SESTER said…
Waaaaah ini Thailand ke malaysia ni? Fuh!
rizwan said…
apakah semua yang dikisahkan diatas adalah benar belaka? tanpa sedikit pon penyelewengan?

bukan apa dlm perkara nie ambo lebih minat ambik jalan berhati - hati... sbb allah pon pesan doh apabila datang kepada kamu mereka yang munafik maka selidikilah dulu beritanya...

ambo xkato demo munafik, ambo hanya nk tau adakah kisah nie benar? sebenar-benarnya???

kalau benar ambo harap demo iyakanlah berita nie dengan atas nama Allah untuk SELAMATKAN ISLAM DARI MENJADI MANGSA RAKUS POLITIK SEMPIT....!

dan kalau berita ni benar ambo Sokong 100% pendedahan hak demo buat....! n ambo mitok copy link demo utk sebarkan berita sebenarnya demi SELAMATKAN ISLAM....!

'Gelombang Merah Gempur Kelantan'
Assalamualaikum....!
salam 1 Malaysia....!
rizwan said…
pembetulan...

'sbb allah pon pesan doh apabila datang kepada kamu mereka yang munafik maka selidikilah dulu beritanya...

ambo xkato demo munafik, ambo hanya nk tau adakah kisah nie benar? sebenar-benarnya???'

hak sebetulnya
'sbb allah pon pesan doh apabila datang kepada kamu mereka yang Fasik maka selidikilah dulu beritanya...

ambo xkato demo Fasik, ambo hanya nk tau adakah kisah nie benar? sebenar-benarnya???'
RR said…
kawe cuba berkata benar demi agamo, bangso & tanahair kawe... demi hari akhirat kawe... pasal kawe dop dijanjikan syurga oleh nik aziz!
Rizwan Menulis said…
kalu g2 ambo mohon nk copy link nk sebarkan ko teman2 kawe supaya mereka2 bukak mata bukak hati.....!
Anonymous said…
wah..dasat...

Diskaun Hebat untuk Insurans Kenderaan, Penghantaran Percuma Untuk Cukai Jalan, Tiada Sevice Charge!! Sahut Cabaran kami untuk menang Proton Exora dan Wang Tunai Sehingga RM 100,000 keterangan lanjut layari :-
www.aiomits.com
Anonymous said…
tuan tanah kena tukar sket tajuk...bukan serambi tokong..letak la serambi Tibet...baru ada umph!!!
syabas Tok Guru Nik Najis!!!
Anonymous said…
Ulama sepakat menyatakan bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja syiar agama mereka dalam tempat ibadat mereka. Adapun di luar tempat ibadat, ulama berselisih dalam hal ini. Sebilangan ulama membenarkan mereka menzahirkan syiar mereka di luar tempat ibadat. Ulama yang membenarkan itu adalah Al-Kasani dengan katanya:
فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya:
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja Yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi” (Badai As-Sanai: 15/240).
Anonymous said…
Dr Yusuf Al-Qaradhawi memandang, harus bagi orang islam bersama-sama orang bukan islam membina rumah ibadat mereka.

Dalam lamanweb islamonline, dinyatakan;

هناك اختلاف في أقوال الفقهاء حول مشاركة المسلم في بناء إحدى دور العبادة لغير المسلمين, مثل: معبد للهندوس أو كنيسة للنصارى، ونحن نرى السماح للنصارى بإقامة كنيسة في قطر، وهو من حقِ ولي الأمر؛ بناءً على فقه السياسة الشرعية التي تقوم على رعاية مقاصد الشرع, ومصالح الخلق, وتوازن بين المصالح بعضها وبعض, والمفاسد بعضها وبعض, والمصالح والمفاسد إذا تعارضتا

Maksudnya;
"di sana ada perbedaan pendapat Fuqaha' sekitar isu orang-orang islam bersama-sama membina salah satu ruang ibadat bagi orang bukan islam, seperti tempat ibadat hindu atau geraja bagi nasrani [kristian]. Kami [Qaradhawi] memandang ia sebagai harus bagi nasrani untuk membina gereja di Qatar, dan ia adalah hak bagi pemerintah. Semua ini terasaskan kepada fiqh Siyasah Syariiyyah yang ia tertakluk kepada pengakuan terhadap Maqasid Syariah dan maslahah makhluk, menimbang antara maslahah setengah dengan setengah yang lain, dan mafsadah setengah dengan setengah yang lain, maslahah dan mafsadah apabila bertembung"
Anonymous said…
Fatwa Qaradhawi ini, merujuk kepada pandangan yang dikemukakan oleh Imam Abu hanifah, waima pendapat itu disanggahi oleh ulama-ulama lain, seperti sahibain [Abu Yusuf dan Muhammad], As-Syafie, Hambali dan Maliki .

Dalam kitab Bahr Ar-raeq menyatakan;

ولو استأجر ـ أي الذمي ـ المسلم ليبني له بيعة أو كنيسة جاز ويطيب له الأجر

Maksudnya;
"Sekiranya memberi upah – oleh zimmi – kepada orang islam untuk membina gereja, maka ia adalah harus dan upah itu adalah baik baginya" [8/23]
Anonymous said…
bodo je..ko nk samakn situasi kt kelantn ngn kt mekah time zmn nabi.time zman nbi mmg la brhala kna buang sbb buat dlm mekah,kota suci..lau kt luar mekah nabi x hancurkn sbb allah xbg musnahkn rumah ibadat mase perang,bnuh bdk2 kecil,tua,wanita.musnahkn tnaman n trnakan.so ko nk kate ape??lau jahil jang ckp soal agama..blajr dlu
Anonymous said…
Ulama sepakat menyatakan bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja syiar agama mereka dalam tempat ibadat mereka. Adapun di luar tempat ibadat, ulama berselisih dalam hal ini. Sebilangan ulama membenarkan mereka menzahirkan syiar mereka di luar tempat ibadat. Ulama yang membenarkan itu adalah Al-Kasani dengan katanya:
فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya:
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja Yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi” (Badai As-Sanai: 15/240).
Anonymous said…
ambe nak post banyak2 pendapat ulama ttg ni, agar demo semua faham,. kalau x nak ada rumah ibadat agama lain, baik demo duk mekah, selagi dia hidup dan ada agama dia perlukan rumah ibadat tuh, usaha kita adalah untuk berdakwah pada mereka.

ALLAH suruh kita hormat agama lain , agar mereka x kutuk agama islam.

tp ALLAH haramkan judi, tp mcm mna genting highland(tempat judi kebanggaan MALAYSIA, tp bukan aku) boleh lulus, ke kerajaan pas yg luluskan?
Anonymous said…
masalahnya mengapa negeri yg majoritinya Islam boleh ada berhala2 besar agam mcm tu? nama pun serambi mekah? patutunya biarlah serupo mekah! baru la boleh dabek dada kata memperjaungkan Islam! ni tak, dah jadi negar akebajikan?????
Anonymous said…
just utk comparison..tidak islam kah muslim di Britain atau dimana2 dunia jikalau masjidnya sedikit berbanding gereja??lebih islamkah Terengganu yang smua orang tahu mempunyai jauh lebih byk masjid sehingga ada masjid yang terpaksa hanya membuka lampu 2 barisan hadapan berdekatan mimbar pada waktu mlm kerana makmum yang dtang solat hanya suku saf di belakang makmum walhal masjid itu sangat besar sehingga mempunyai dewan utk seminar??
Anonymous said…
kalau BN dpt rampas semula Kelantan suruh BN runtuhkan semula Patung2 berhala tu...jgn lupa masa runtuhkan nanti ajak Presiden MCA dan MIC sekali......kikikikikikikikikikii
Anonymous said…
kawe nok thu. yolo ko TG nik AZIZ wi sumbangan. sedangkan stadium d pasir putih belum dapat dbina. saya nk thu jgk.. kerajaan pas amik mano duit nok wi wat peruntukkan untuk wat tokong tuh. kalu betul la demo oyat gtuh.. kawe nok kesahihan lg.. xckup demo oyat gtuh.. di kuala lumpur nuh. gereja terbesar dibuat dkat dgn stadium bukit jalil. kenapa tidak dipertikaikan. hanye kerana tokong shj nk dpertikaikan. fikir dulu seblum berkata. 6t akan binasa. daripada shabat. dekat nga palo pok demo. hahahaha.
Anonymous said…
Isunyer bukan pasal bina tokong......mmg hang bebas la nk ikut agama hang, nk buat tokong hang

Tapi nak watpa hang bagi depa buat patung tinggi nak mampuih lagu tu!
Anonymous said…
mekah dah terlalu maju skrang ni...betapa cantik nye mekah skarang ni dapat kite lihat...tapi tengok kelantan x maju2 pon cam mekah..same jer cam dulu cume yg lain nye bertambah2 patunr berhala yg besar kedabak ni...
Anonymous said…
sebenarnya dia ni dah nyanyuk ....lebih baik sembah tokong dari sembahyang tunggang tonggek tapi menggalakkan permusuhan antara org melayu...
benggong
Anonymous said…
Negeri kelantan Negeri tak Maju. Berapa ramai org kelantan yang keluar ke Negeri lain untuk mencari sesuap nasi. Gi balik kelantan bersihkan utan,
Anonymous said…
Pengendali blog ni dia jahil, nak buat macamana. Islam tidak menyuruh penganutnya memerangi orang bukan Islam. Jangan hina negeri kami, negeri kamu maju sangatkah, siapa yang menguasai bidang perniagaan...Cina dan Indi. Kamu melayu tukang beli je...Inilah Melayu lupa diri dapar RM500.00 pun bukan main suka dah. Tipah tertipu lagi...kesian kau ya.
Anonymous said…
Maksud Serambi Mekah maknanya negeri yang banyak pondok mengajar agama. Mana nak sma dengan Mekah. Kota suci kita hanya satu. Makkatul Mukaramah. Jenis tak faham bahas susah. Belajar lagilah dengan cikgu kamu apa itu bahasa kiasan.
Anonymous said…
Ambik la Kelantan kalau dapat, Putrajaya PR ambik....Kelantan pembangkang lagila.
Anonymous said…
Kalau BN dapat ambil semula Kelantan, habis bangunan yang kamu bina akan jadi runtuh macam di Terengganu tu sebab UMNO ni buat dengan cara menipu.
Anonymous said…
Ulama sepakat menyatakan bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja syiar agama mereka dalam tempat ibadat mereka. Adapun di luar tempat ibadat, ulama berselisih dalam hal ini. Sebilangan ulama membenarkan mereka menzahirkan syiar mereka di luar tempat ibadat. Ulama yang membenarkan itu adalah Al-Kasani dengan katanya:
فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya:
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja Yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi” (Badai As-Sanai: 15/240).

Bagi apa-apapun, Hadis ke Ayat Quran ke UMNO ni banggang...jahil...sebab tu dia tolak Hudud. Hanya tau minum arak dan sebar gambar lucah tau le dia.
Anonymous said…
Betul Bang saya sokong.Itulah kita perlu kepada pemim[pin yang tahu agama agar kita tak dibawa ke jalan yang sesat.
Anonymous said…
'T'=Tukar kerajaan PAS Kelantan konon, tolak Tok Guru ambik orang jahil memerintah lagi banyaklah lagi rasuah di Malaysia ni. Dikir kutuk Tok Guru, Tok Guru jugala yang sembahyangkan mayat, Kenapa tak ajak Stopa Mamat, Datuk Die dan Noh Omar sembahyangkan..semua pemimpin UMNO nyanyi bolehla.
Anonymous said…
mende mcm ni pn korang nak kecoh ke?menggelabah betol..
Anonymous said…
Hahahaa kalau Org kapir bina tokong ditempat derang korang dah menyalak mcm nih.. agak agak kalau Org Islam bina Masjid di tempat negeri org kapir mesti menyalak mcm korang gak kan???
rosmah bt najib said…
Weh jubo.meh nok oyak aku anok jati tumpat..maso buat berhalo tu tok kong selo perlimen tumpat duk bwh umno.kamaruddin jaapar.loni jd ore pas.so lg hok admin kato nok wat tokong tidor kne wat bumbung puihhh...jubo mase eh.dlu mno ado bumbung.tokong tu pun xpakai baju.xpuas ati mai jupo kawe..ore tumpat
rosmah bt najib said…
Ni sekor lg.hang2 hang tuah mati lamo dh..kedoh xdop so habuk ko kuil nga tokonh cino..tggi ko rendh ko mne tggi nga genting
rosmah bt najib said…
Mung ajeng mari ko d klate oyak xmaju tuh.
rosmah bt najib said…
Xlama idup menate ni..mung geng mne eh 4line 77 kucing meroh..xmati blako la tu..nati pok mung mati ajok najib g baco talkin..kalu pok aku mati aku ajok tn guru nik aziz.hooo kiro guane
Anonymous said…
ISU DIATAS ADALAH SALAH SATU SEBAB MASYARAKAT CINA MENINGGALKAN BARISAN NASIONAL, KALAU ORANG KUTUK AGAMA KITA APA PERASAAN? SAKIT HATI? DEMO? "JANGAN MAIN DENGAN API"? TOKONG SERTA KUIL TU KAN KEAGAMAAN! YANG KORANG NAK KAITKAN DENGAN POLITIK WHAT THE HELL? HAH! JIKA LEPAS NIE ORANG BUKAN ISLAM BUAT SAMA MACAM KO (PENULIS) BUAT JANGAN DIDEMO! SEBAB INI SEMUA DOSA PENULIS!