..

UNDER CONSTRUCTIONS...

Larangan Berjalan Beriringan:

Hukum pergaulan antara lelaki dan wanita juga dapat dipetik daripada larangan Rasulullah s.a.w terhadap perbuatan berjalan di jalanan secara beriringan. Sabda Rasulullah s.a.w :

أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول وهو خارج من المسجد فاختلط الرجال مع النساء في الطريق فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم للنساء " استأخرن فإنه ليس لكن أن تحققن ( أي ليس لكن أن تسرن وسطها ) الطريق عليكن بحافات الطريق

Maksudnya : "Bahawa sesungguhnyan ia mendengar daripada Rasulullah s.a.w bersabda sedang ia keluar dari masjid. Lalu bergaul lelaki dan wanita di jalanan, maka sabda Rasulullah s.a.w bersabda kepada golongan wanita : kemudiankanlah ( jarak kedudukan ) kamu. Sesungguhnya bukanlah untuk kamu (wanita) di tengah-tengah jalan, bagi kamu ialah di bahagian bahu-bahu jalan". ( Hasan, Riwayat Abu Daud ).

Perintah Rasulullah s.a.w kepada golongan wanita supaya memilih bahu-bahu dan tepi jalan dan jangan berjalan dibahagian tengah jalan supaya tidak bercampur dengan kaum lelaki adalah merupakan isyarat haramnya percampuran lelaki dengan perempuan ketika tiada hajat dan keperluan.

Ringkasanya, meskipun tidak terdapat nas yang jelas mengenainya, ini tidak bermakna hukumnya di abaikan oleh Syarak. Hal ini juga memberi ingatan kaedah al-Asl fi asyya` mubah (asal kepada sesuatu adalah harus) tidak boleh digunakan di dalam masalah ini kerana perkaitan dalil yang dijadikan hujah menunjukan kepada pengharaman.

gambar2 di atas gua rakam semasa mencemar duli menyamar sebagai salah seorg demonstran semalam... nilai & tafsirkanlah sendiri dengan mata hati matlamat mereka mengerah anak2 perempuan & bini turut serta menyertai demo haram ini. huraian selanjutnya tentang haram bercampur lelaki & perempuan boleh baca di blog PANGLIMA PERANG SIBER (klik!)

.

20 das tembakan!:

Horas! Hulu Langat said... July 10, 2011 at 2:57 PM

Bro..kalau umno buta je jadi haram. Klu puak depa buat...yg haram boleh jd halal. Tak lama lagi jgn terkejut klu ada fatwa yg keluar mengatakan klu mati mempertahankan ambiga kimak tu termasuk dlm mati syahid.

Anonymous said... July 10, 2011 at 2:57 PM

Kalau tak join rugi, tak dapatlah nak bergesel dan berasak-asak dengan jantan-jantan, sekurang2nya dapat rasa geselan jantan, ini dinamakan muslimah tiada kemaluan lagi.
dia ingat gi umrah atau haji nak bersesak-sesak. bodoh punya betina.

Horas! Hulu Langat said... July 10, 2011 at 2:58 PM

Alamak...silap eja pulak buta = buat

Anonymous said... July 10, 2011 at 3:03 PM

alah ppuan cam nie grenti dah lobos lah.,bertuah klu ada laki dekat dorg masa tu bleh raba2 siap ramas tetek n ci**p

tgk muka dorg pn cm gian xxx jer tu

Anonymous said... July 10, 2011 at 3:05 PM

Sebenarnya, muslimah gambar diatas ni puki tengah gatal, tu pasal musilimah tak tahu hukum.

slarky said... July 10, 2011 at 3:23 PM

Walaupun korng tak support bersih ni,namun ak rasa lagi malu ade rakyat yang guna bahasa KOTOR camni,menjatuhkan martabat bahasa sendiri dan fitnah tu lebih hina dari bunuh orang,ko mengata orang,ko sendiri kena gak

Anonymous said... July 10, 2011 at 3:24 PM

muslimah dah jadi muslimut.tok guru kata,takpeee.....halal,halal.tak batal.TAPI KLAU UMNO BUAT,HARAM ooooo....

Anonymous said... July 10, 2011 at 3:25 PM

Syok bro, aku dapat ramas tetek muda, tegang siut...

Shah said... July 10, 2011 at 4:01 PM

Rakan-rakan penyokong PAS perlu sedar agama kita ISLAM sudah ditegakkan di negara kita.Agama kita ISLAM sudah berjaya dijadikan agama panduan dalam pemerintahan. Islam terbukti menjadi agama mendamaikan semua agama. ISLAM juga berjaya dipertahankan di Malaysia walau berkongsi kuasa.

Anonymous said... July 10, 2011 at 7:02 PM

kalau macam ni, nampak saja. yang kerajaan dok sogok rakyat dengan hiburan tak sudah2, tak apa pulak? mereka bukan pergi berhibur! tengok konsert! buta mata tak apa. buta hati, buta iman lagi sedih. tak belajar habis. pandai cakap dosa pahala, perkataan tak check ke bro?

-Jay-

Anonymous said... July 10, 2011 at 9:03 PM

Bahasa kotor sesuai digunakan untuk betina2 sundal bershit.
kalau dah gatal puki apa nak dikatakan lagi.
Maruah agama digadaai kepada kafir laknat.
Maruah diri dijual mengalahkan betina sundal.
Hanya pencacai memuji pencacai.

Anonymous said... July 11, 2011 at 12:39 AM

member aku kata masa perhimpunan haram semalam betina2 ni seronok bro kene raba... pakai tudung tutup muka tu fesyen je bro... pelajar2 ipt tu.. pas ni jadi GRO lah pasal dah kene buang.. bangang dia org ni bagus2 belajar dah x dpt belajar... rugi aku x pi semalam kalau x dapat gak meraba... he.. he.. jgn marah aaah!!!!!!

Anonymous said... July 11, 2011 at 10:37 PM

Pada aku siapa kita menjatuhkan hukum kerana Allah sahaja yang layak menjatuhkan hukum. Lagipun, semasa kita melakukan ibadah haji tidak pulak kita diasingkan. Campur semua lelaki perempuan. Masa melakukan tawaf ke, melontar ke semua campur lelaki perempuan.. itu macam ne? hmmm... aku rasa lebih baik kita mengucap balik kerana dikhuatiri terkeluar akidah.. tak pasal2 masuk neraka..

abdills said... July 12, 2011 at 8:19 PM

Wahai Hamba-hamba Allah. KO jawablah segala maki hamun dan fitnah kamu terhadap hamba Allah yang lain bila ko mati nanti. Tangan,kaki,mata,mulut,telinga,hidung,fikiran dan hati akan minta dipertanggungjawab di hadapan Allah swt. Masa hidup nie ko boleh cakap apa sahaja tp ingatlah tempat kembali adalah di KUBUR.

Anonymous said... July 13, 2011 at 4:11 AM

PATRIOTWATI UMNO MANA PERGI..X TURUN KE ARI TUU..SEMUA KECUT TETEK..TAKUT NK TERUN KE..HARAPKAN PATRIOT JE..ITUPUN BERAPA KERAT JE....SIAP UPAH BANGLA LAGII...KELAKAR SNGGUHH...SIAN PATRIOT...KATAK PUN X NMPK..SEMBUNYI BWH DAUN PISANG KOTT..
BUNYI KATAK PANGIL HUJAN SUNGGUH KUAT..TAPI BILA HUJAN TURUN..CABUT LARII PULAK...
MACAM TU KE NAK JADI CONTOH KEPADA KATAK KATAK LAIN????

Anonymous said... July 13, 2011 at 4:31 PM

Salam, saya bukan penyokong mana2 pihak, sbb tu saya pergi ke semua ceramah & aktiviti yg dianjurkan oleh kedua2 pihak kerajaan & pembangkang.

Sekadar komen saya bila lihat gambar di atas, nampaknya perempuan2 tu lebih berdisiplin & teratur dari kebiasaan di program anjuran kerajaan. Dalam aktiviti belia & kemasyarakatan yg saya ikuti, percampuran antara lelaki & perempuan adalah perkara biasa dan lelaki perempuan bergerak dalam kelompok yg sama.

Tapi yg diatas kelihatan mereka (perempuan) berkumpul dalam kelompok mereka sendiri, tidak bertaburan bercampur dengan lelaki. Ini saya nampak jauh lebih sopan dari aktiviti belia yg biasa saya join. Well, itu apa yg saya nampak & faham melalui gambar di atas la.

Anonymous said... July 14, 2011 at 10:34 AM

Anon 4:31

Pandai lak cover line..tak sokong mana2 konon..chaittt..lu pun jenis "lalang" jgk..kalo tak sokong sapa2 jgn dok gatal nk komeh bro!!

Anonymous said... July 14, 2011 at 2:36 PM

Apa masalahnya? Kalau x berpihak kepada mana2 parti, xleh komen ke?

Blog ini merupakan salah satu rujukan utama saya dalam sesuatu isu. Apa salahnya saya ulas apa yg saya faham dari blog ni?

Anonymous said... December 2, 2011 at 2:40 PM

Pencacai pas samakan Bershit dgn pergi haji dan umrah!!

Hahahahahahahahahahaha

Lawak paling kelakar prnah aku dgr.

Anonymous said... January 9, 2012 at 2:25 PM

Rsenye penerangan mngenai hukum tersebut masih belum lengkap n tergantung. Kesannye org yg x de ilmu n perasan berilmu akan meletakkan hukum apa saja yg mereka suka....nape x pertikaikan kt pasr mlm yg berhimpit2 tu? dlm bas? pastu bile cdng nk asingkan bas or koc laki pompuan mule bising kte merepek la...cube tengok gambar tu ngn mata iman...klo program belia yg lain, wanita di alatnye..tudung entah kemana, campur laki pompuan jd satu kebiasaan...klo x caye, gi la event2 besar2 tu...ckp mcm org x de agama...seorang hukama' ade sebut: agama tidak pernah mengecewakan umatnya tapi manusia yg mngecewakan agama...

 
Top