MINTA POLIS/KDN TANGKAP SAM KETOT... MANA RAKAMAN ASAL??





gua baru menonton kedua2 video di atas yang telah lama berlegar di blog member2 gua sambil berparonoid menghentam menteri KDN tanpa faham dengan jelas apa yang diperkatakan oleh sam ketot... dan tidak faham dengan jelas perbezaan siasatan yang harus dilaksanakan oleh POLIS dan SKMM/CS.

1. di mana frasa berbentuk hasutan dalam kata2 sam ketot dalam kedua2 video di atas? gua tak dengar satu baris ayatpun yang berbentuk hasutan... sekadar penipuan & omong kosong yang sudah biasa mereka hamburkan di pentas2 ceramah untuk menghabiskan air liur.
Akta Hasutan 1948 merupakan suatu akta undang-undang di Malaysia yang digubal untuk menghalang perbincangan yang dikatakan sebagaimenghasut. Akta ini sebenarnya digubal oleh penjajah British pada tahun 1948. Akta ini menjadikan ucapan yang "mempunyai kecenderungan menghasut" sebagai suatu kesalahan jenayah.
2. jika mahu mendesak polis/KDN mengambil tindakan... sudah adakah laporan polis yang dibuat? jika sudah ada harus faham bentuk laporan yang membolehkan polis bertindak... laporan tersebut mesti dibuat berserta dengan RAKAMAN ASAL sebagai bahan bukti utama, bukan dengan video yang telah diupload ke youtube.

bila hanya mempunyai bukti rakaman yang telah diupload di youtube, tugas siasatan bukan menjadi urusan POLIS (KDN), tetapi menjadi tugas SKMM (MOI) dan CyberSecurity (MOSTI). jadi laporan harus dibuat kepada SKMM/CS... selepas itu SKMM/CS akan memberikan laporan siasatan kepada PEGUAM NEGARA (KJPM) berdasarkan prima facie yang membolehkan individu di dalam video tersebut didakwa.

gua bukan nak bela sam ketot, cuma tak mahu kita terlalu emosi sehingga asyik bertindak mengikut 'game' mereka. penangkapan sam ketot atau mana2 pimpinan PantatkanRakyat hanya akan menambah momentum politiking mereka yang sudah semakin lesu selepas kegagalan BERSHIT 2.0.

harap rakan2 blogger yang sudah lama bergelumang di ruang siber lebih faham perbezaan antara peranan siasatan POLIS dan SKMM/CS... dan faham tugas pendakwaan hanya boleh dibuat oleh PEGUAM NEGARA. semoga lebih terbuka & rasional sebelum bertindak melulu menghentam kepimpinan sendiri.

.

Comments