..

UNDER CONSTRUCTIONS...

Bila timbul isu 'pengharaman' bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara sebelum waktu Subuh oleh JAIPP sibuklah balaWahabi ni menyokong, termasuk jeneral Wahabi di Malaysia - Nik Aziz Nik Mat. Sibuk dia sebut soal sensitiviti dan toleransi, sedangkan mengapa kita yang sering mengalah? Pernah kita pertikaikan perarakan bising2 yang dibuat oleh agama lain mengganggu anak kecil sedang tidur dan orang sakit? Tidak... kerana kita menghormati ritual agama lain bila hidup dalam negara berbilang bangsa & agama.

Bacaan al-Quran sebelum Subuh hanya dibuat pada bulan Ramadhan bagi mengimarahkan bulan suci ini, mengapa ada yang berparanoid & ada yang menunjuk pandai atas nama sensitiviti... sensitiviti mereka sajakah yang perlu diambil kira dan campakkan ke longkang sensitiviti kita? Blog MIM mendedahkan tangan ghaib yang mempengaruhi fatwa JAIPP (BACA SINI) kerana sebelum ini tidak pernah hal ini dianggap sebagai masalah. Di Masjidilharam pun bacaan al-Quran menggunakan speaker dibuat setiap kali sebelum azan, tak terbangkit soal sensitiviti. Semua boleh terima dengan toleransi walaupun kota Mekah bukan sekadar dihuni oleh penganut2 Islam.

Hadith di bawah sesuai sangat untuk balaWahabi ni....

Dari Sa`d Ibn Abī Waqqāsh dengan sanad yang sahih, Rasulullah saw bersabda;

إِنَّ أَعْظَمَ الْمُسْلِمِيْن فِي الْمُسْلِمِيْن جُرْمًا مَنْ سَأَلَ عَنْ أَمْرٍ لَمْ يُحَرَّمْ فَحُرِّمَ عَلَى النَّاسِ مِنْ أَجْلِ مَسْألتِهِ

“Sesungguhnya kaum muslimin yang paling besar dosa dan kejahatannya terhadap (sesama) kaum muslimin adalah yang bertanya tentang perkara yang tidak diharamkan, lantas hal tersebut menjadi diharamkan kepada manusia kerana pertanyaannya tadi.”

(Riwayat Muslim: IV/1831/2358; Ahmad: I/179/1545;
Abū Dāwūd: II/612/4610; dan lain-lain.)

Jika bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara dianggap bukan keperluan, mengapa pula bacaan al-Quran oleh Nga Kor Meng menggunakan pembesar suara ini Nik Aziz tidak pernah membantah, malah menyokong penuh!



Nik Aziz Sokong Larangan Baca al-Quran Guna Pembesar Suara

KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak bersetuju amalan bacaan al-Quran dibuat menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu mesyarakat sekitarnya.

Mursyidul Am PAS itu berkata perbuatan itu tidak mengambil kira sensitiviti masyarakat setempat sehingga boleh menyusahkan mereka dan seseorang Islam harus menghormati masyarakat sekeliling dengan tidak membuat bising, walaupun dengan membaca al-Quran menggunakan pembesar suara.

Sehubungan itu, beliau menyokong tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang yang melarang bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu Subuh.

"Kita (umat Islam) hanya dibenarkan melaungkan suara ketika azan untuk mengerjakan solat. Oleh itu, saya tidak bersetuju jika masjid menggunakan pembesar suara sehingga menjejaskan orang lain yang sedang tidur atau sakit," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Koperasi Rakyat Kelantan Berhad (KRKB) di sini, Ahad.

Beliau ditanya mengenai tindakan Kerajaan Pulau Pinang melarang penggunaan pembesar suara semasa mengaji al-Quran pada waktu subuh di masjid dan surau di negeri itu.

Terdahulu dalam ucapannya, Nik Abdul Aziz menggesa wanita negeri ini yang suka membeli atau menyimpan barang kemas supaya menjualnya untuk dilaburkan dalam KRKB yang baru dilancarkan itu.

Ini kerana, katanya, ia akan memberi pulangan yang menguntungkan kesan kenaikan harga emas dunia yang menjadi bahan pelaburan urusniaga koperasi menerusi Permodalan Kelantan Berhad (PKB).

Semasa ditanya sama ada kebimbangan sesetengah rakyat Kelantan yang ingin melabur dalam koperasi itu kesan kegagalan Koperasi Kohilal yang kebanyakannya dianggotai PAS, Nik Abdul Aziz berkata kegagalan koperasi itu ekoran kejatuhan saham dan keadaan ekonomi merudum pada 1998. - BERNAMA

Uiksss...
Kenapa Nik Aziz nampak macam marah2 aje ni???

4 das tembakan!:

PAPA GOMO said... August 15, 2011 at 4:12 AM

yang ni HALAL ma..... ini boleh talak salah....

Pas kata For All no hal sulah kawtim

janji undi cina musti sama pas. kasi jatuh sama umno.

leman decaprio said... August 15, 2011 at 4:24 AM

UMporNO talak panai maca Quran maaa!! celamah talak hapai Quran macam olang PAS... olang DAPig pun olang PAS sulah ajar maca Quran maaa!! sulah lamai olang DAPing masuk islam, 1pakatan masuk syulga maaa!! olang MCA/MIC mana leti maca Quran, UMporNO talak ajar... olang UMporNO suma masuk nelaka wooOo!!

Otak Geliga said... August 15, 2011 at 4:34 AM

NIK Aziz: x pa si kafir harbi ni baca Al-Qura'an guna speaker utk politik mana da salah...ikut syarak ni.tp org Islam jgn memandai nak baca Al-Qura'an guna speaker sblm subuh....langgar syarak. lgpun ambo rasa panas kalau dgr ayat2 suci. lagi satu kita kena jaga sensitiviti agama lain.

Otai Pas: owwhhhh mcm tu..nape rasa panas Tuan Garu? dan sensitiviti kita mcm mana pulak?

NA: mana ambo tau nape panas, yg mu tanya ni pehal? ttg sensitiviti2...kita punya sensitiviti masuk jamban je...itu belakang kira....yg penting UNDI

Otai Pas: boleh mcm tu ye Tuan Garu....saya ok je...tp janji ye saya masuk syurga?

NA: No problem bebeh!...kunci syurga sudah ditangan ambo. tp x da kat cni la...aku minta SETAN pegang, takut hilang.

Otai Pas: patutla rasa panas, kwn dgn SETAN rupanya. ahhh x pe la yg pentg aku masuk syurga...hehe

Anonymous said... October 10, 2011 at 4:25 AM

Tuan guru dh nyanyuk,ikut telunjuk DAP..Kat pulau pinang kelab malam sampai pagi,full volume tak mengganggu org ke??!

P/S:buat tok guru,sampai masa jgn lupa beli KIPAS..kat sana tu 24jam PANAS...

 
Top