..

UNDER CONSTRUCTIONS...

Adakah SJKC menghidang makanan tidak halal selama ini?


[Nota: Selama ini ada makanan tidak halal di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC)? Wah, ini cabaran yang besar untuk ibu bapa Muslim yang menghantar anak-anak mereka ke SJKC. Pertama, untuk memastikan anak mereka tidak termakan makanan yang tidak halal. Kedua, untuk menyamak pakaian dan tubuh badan jika makanan tersebut tumpah ke atas pakaian dan tubuh anak mereka.]




*Gambar di atas adalah gambar hiasan semata-mata

China Press
Isu kantin SJK (C) menjual makanan halal?
Dalam negeri m/s A8
24 November 2011


Tajuk I:

Kekalkan budaya makan di kantin sekolah rendah Cina ataupun buka ruang makanan halal di kantin: Chou Chong Han

Berita dalam negeri

23hb Kuala Lumpur, Naib Presiden Dong Zong En. Chou Chong Han berkata, bagi menjaga kepentingan murid bukan Cina, Dong Zong akan fikirkan sama ada mahu buka satu lagi ruang di kantin untuk menjual makanan halal untuk kemudahan murid-murid bukan Cina ataupun tidak.

“ibu bapa bukan Cina selalu akan menyediakan bekal makanan untuk anak-anak mereka di sekolah, dan ada sesetengah ibu bapa yang minta pihak kantin sekolah sediakan jualan makanan halal untuk murid-murid bukan Cina.”

Sebaliknya Beliau menegaskan, pihak sekolah rendah Cina tidak akan kerana segelintir murid Islam, dan tukar budaya makanan di kantin sekolah-sekolah rendah Cina.

Chou Chong Han hari ini bersama gabungan Dong Zong negeri Sembilan semalam semasa ditemu ramah memberitahu, beberapa sekolah rendah Cina di negeri Sembilan telah mendapat surat arahan dari Jabatan Pelajaran negeri, menetapkan syarat dalam tender Kantin sekolah rendah Cina menyentuh tidak boleh jual barangan yang tidak halal, dan perjanjian kontrak itu perlu dipersetujui oleh pihak kanteen melalui guru besar sekolah, hari ini memberi jawapan kepada pihak media China Press.

Boleh menyebabkan kualiti sekolah rendah Cina berubah

Beliau berkata, pihak Dong Zong risau jika sekolah rendah Cina dipaksa patuh peratuan kantin sekolah rendah kebangsaan, tidak boleh jual barangan yang tidak halal, akan menyebabkan kualiti sekolah rendah Cina akan berubah.

Beliau berkata, surat kontrak kantin yang dikeluarkan oleh Jabatan Pelajaran menunjukkan beberapa klausa perjanjian itu sama dengan kontrak kantin di sekolah rendah kebangsaan, jika ia dipaksa bermakna itu sebagai salah satu langkah pertama mereka berniat untuk mengubah kualiti sekolah rendah Cina.

Budaya makan dan minum adalah salah satu budaya Cina yang penting untuk anak-anak kaum Cina, tidak boleh memaksa sekolah rendah Cina mematuh cara kantin di sekolah rendah kebangsaan.

Beliau berkata, kantin sekolah rendah Cina perlu mengesuai cara makan minum kelaziman murid-murid Cina di sekolah rendah Cina, kerana kebanyakan sekolah rendah Cina dipenuhi dengan anak-anak Cina, tidak boleh kerana segelitir murid bukan Cina mahu ubah budaya pemakanan dan minuman di kantin sekolah rendah Cina.

Chou Chong Han berkata, mengikut akta pendidikan tahun 1996, di sekolah-sekolah pelbagai aliran boleh menggunakan cara pengurusan pengelola sekolah itu sendiri untuk membuat keputusan termasuk kantin di sekolah.

“urusan kantin sekolah bukan di bawah penjagaan jabatan Pelajaran, ia dikendalikan oleh pengelola pihak sekolah.”

Beliau menyeru guru besar dan pihak pengelola sekolah ambil perhatian terhadap isu ini, kerana ia boleh menyebabkan kualiti sekolah rendah Cina berubah, jawantankuasa gabungan pengelola sekolah rendah Cina timbulkan isu ini memang satu perkara yang baik.


Tajuk II

Dong zong risau orang muslim ambil alih kantin di sekolah rendah Cina

Chou Chong Han berkata, pihak Dong Zong risau, jika pihak sekolah rendah Cina ikut cara dan arahan surat yang dikeluarkan oleh Jabatan Pelajaran, dimana ikut butir dan kontrak yang ada, ia boleh menyebabkan kantin sekolah rendah Cina akan dikendalikan oleh orang muslim.

Beliau berkata, banyak program khas yang ditempatkan di sekolah rendah Cina ataupun program pendidikan pra-sekolah, menetapkan pihak kanteen sekolah menjual menu makanan halal.

Chou Chong Han juga sebagai pengerusi pengelola di salah sebuah sekolah menengah Cina, beliau berkata, pihak sekolah yang di bawah pengelolaan beliau masih belum terima sebarang surat seumpama yang dikeluarkan oleh Jabatan Pelajaran itu.

Beliau berkata, selama ini pihak pengelola sekolah yang mengeluarkan tender kantin, kerana itu di bawah kuasa pengelola pihak sekolah, kontrak kantin juga di bawah olahan pengelola sekolah, jika perjanjian kontrak kantin diserahkan kepada guru besar, bermakna telah melanggar kuasa dan peraturan pihak pengurusan pengelola sekolah.

Chou Chong Han berkata, sejak tahun 2006 Dong Zong telah melancarkan “kempen kesedaran Pengelola Sekolah”, supaya dapat menyedarkan pihak pengelola sekolah batas-batas dan tanggungjawab mereka, kuasa pengurusan kantin juga di bawah pihak pengelola sekolah, termasuk pusat jualan buku-buku dan pengurusan dewan sekolah.

Beliau menegaskan “Jika semua kuasa diserahkan kepada guru besar, bermakna kita sudah tidak perlukan bahagian pengelola sekolah lagi.”

dipetik daripada TUN FAISAL DOT COM

5 das tembakan!:

Anonymous said... November 28, 2011 at 10:05 PM

MEMANG BETUL DAN TAK SALAH APA YANG CINA DONG ZONG TU CAKAP!!! KALAU TAK MAKAN BABI, MAKA KUALITI PERANGAI BABI DI SRJKC AKAN TERJEJAS, JADI PENGUASAHA KANTIN PERLU MENGEKALKAN MAKANAN HARAM TERUTAMA BABI DI KANTIN2 SRJKC SUPAYA DAYA SAING DAN KUALITI PERANGAI BABI2 AKAN TERUS MENINGKAT!.. MEMANG TEPAT APA YANG DIMINTA OLEH DONG ZONG TU... JADI ITULAH YANG DIMINTA OLEH DAPig TERUTAMA TERASSA COCK..

Anonymous said... November 28, 2011 at 10:09 PM

sehari tak makan babi, perangai budak SRJKC akan berubah?... memang betul makanan tidak halal terutama makanan haram babi mampu merubah perangai si pemakan... jadi kalau sehari tak makan babi, perangai akan berubah jadi bertambah baik dan bijak!!!..itu yang Dong Zong tak mau.

Anonymous said... November 28, 2011 at 10:18 PM

nak tengok perangai babi, sila tengok perangai Yb DAPig yang rata2 adalah pemakan babi tegar!!!, tengoklah perangai mereka... sebijik macam khinzir!!!.. tu yang mereka galakkan budak2 kat srjkc makan babi supaya mengikut langkah mereka jadi BABI!!!

Anonymous said... November 28, 2011 at 10:23 PM

kalau dah rasis..memang rasis jugak!!! tak ke mana kaum CINA ni.. sampaikan bab makanan halal pun boleh jadi isu!!! agaknya boleh mati tercekik agaknya dia orang ni kalau makan makanan halal yang dibuat oleh orang muslim!!!.. apalah koman punya otak si pemakan babi ni agaknya!!!

Anonymous said... November 29, 2011 at 12:09 PM

yg aku tengok cina tak kisah nak makan kedai melayu pun janji murah dan boleh isi banyak nasi & lauk, walau pun ada kedai cina selang 2,3 kedai dari kedai malayu tu.

 
Top