..

UNDER CONSTRUCTIONS...


Blog pembangkang, Milosuam dalam entry 8/11/2011 cuba menimbulkan isu bagaimana lori dagang syarikat Israel boleh terlepas masuk di Malaysia.

Dakwaan blog Milosuam berkenaan ZIM yang merupakan sebuah syarikat penghantaran antarabangsa dimiliki syarikat dari Israel adalah benar. Walau bagaimanapun, dakwaan berkenaan lori gambar di atas milik syarik ZIM adalah kantoi sama sekali . Bagaimana saya katakan itu adalah dakwaan yang kantoi?? Ok mari kita belajar tentang proses penghantaran barangan dari luar negara.


Sekiranya 'term' jual beli barangan dari luar negara membabitkan CIF, DDP dan DDU (kebiasaan yang digunakan dalam perdagangan antarabangsa ; untuk memahami istilah ini sila google INCOTERMS ) . Penjual dari luar negara akan melantik 'shipping agent' . 'Shipping agent' ini akan menguruskan dokumentasi2 (cukai, GST, hazardous item declaration, etc) pelepasan kastam di pelabuhan negara masing2.


"Shipping agent" pula akan melantik "freight forwarder" , kadang2 untuk syarikat agensi penghantaran yang besar seperti ZIM, peranan "shipping agent" dan "freight forwarder" dimainkan oleh syarikat yang sama. Untuk urusan jual beli yang menggunakan penghantaran melalui laut , "freight forwarder" ini akan melihat jadual kapal2 kargo yang menuju ke pelabuhan negara pembeli.


Kes kontena ZIM yang berada di Malaysia bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana, "shipping agent" penjual barangan di luar negara telah melantik ZIM sebagai "freight forwarder" iaitu barangan yang dijual itu akan disimpan didalam kontena ZIM. Kontena ZIM itu pula dimuatkan ke dalam kapal kargo yang dibenarkan untuk berlabuh di pelabuhan Malaysia.

Apabila sampai di pelabuhan Malaysia, kontena ZIM ini akan dikeluarkan dari kapal bersama kontena2 dari syarikat2 "freight forwarder" yang lain. Pihak pembeli dari Malaysia akan diberitahu ketibaan kapal untuk urusan "clearance" tax dan duti. Pihak pembeli juga perlu melantik "freight forwarder" tempatan untuk urusan pelepasan kastam. "Freight forwarder" tempatan ini akan menggunakan lori mereka untuk menghantar kargo ke destinasi pembeli.


Oleh demikian, jelas disini lori bernombor JHE 3553 bukan lori dari syarikat ZIM, lori ini sebenarnya dimiliki oleh syarikat "freight forwarder" tempatan (SA Kargo, Multi-Trans, Nis-Trans, etc..) . Aku tahu benda ni pun sbb biasa juga buat clearance barang2 dari 'oversea'. Keh keh keh... Blogger Milosuam kantoi lagi .... tak cukup pun 24 jam article dikeluarkan.. isk isk isk!

dipetik dari blog BE DA MAN
...

7 das tembakan!:

Anonymous said... November 9, 2011 at 12:40 PM

Apa lah bingai nye Milobasi ni, nak tujuk pandai tp tertunjuk kebodohan sendiri...

Kantoi memanjang...

Nak buat mcm mana kalau dah bingai.

Pasrael said... November 9, 2011 at 12:49 PM

Dasar pemfitnah tegar,jwblah didepan Allah nanti.Tahniah Blogger TSP.

GotYou! said... November 9, 2011 at 1:20 PM

Apa je tulisan milosuam yg dah basi ni tak kantoi? Kantoiiiiii memanjang! Tu la jadinya kalau kote lebih panjang dari akal! Erks! Berkote ke milosuam? :p

Anonymous said... November 9, 2011 at 2:00 PM

hahaha milo suam dari info dari munafik...so milo suam laporkan berita yg unsur fitnah so dia jadi fasiq lah....

Anonymous said... November 9, 2011 at 3:02 PM

alaah, dia ni satu perkataan pun takboleh pakai punya. daghai pulak tu.. puak2 seksualiti merdeka. buiat sakit jiwa aja dilayan budak half-baked ni.

kakcik

Anonymous said... November 9, 2011 at 11:27 PM

kontena dipunyai oleh liner dan satu kontena tu boleh berada diserata dunia mengikut dimana dia dihantar atau digunakan. kalau kita nak export, liner akan bagi kita mana kontena yang dia ada atau kosong.

Anonymous said... November 12, 2011 at 7:04 PM

dah tu yg israel ngaku yg malaysia rakan dagang utama ke 15 ko bley jwb???

 
Top