..

UNDER CONSTRUCTIONS...

Dalam cuba untuk spin menyelamatkan dirinya, Anwar Ibrahim tersilap langkah bila mengakui tindakannya menulis surat kepada Bank Dunia semasa menjadi Menteri Kewangan dulu adalah RASUAH & JENAYAH! Anwar cuba berdalih bila disoal tentang cabaran Tun Dr.M supaya dia bersumpah tidak pernah menulis surat kepada Bank Dunia ketika krisis matawang penghujung 90an dulu...



Sumber - UTUSAN MALAYSIA:

PULAU PINANG 18 Dis. - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba mencari alasan untuk tidak menyahut cabaran Tun Dr. Mahathir Mohamad supaya bersumpah bagi membuktikan dakwaannya bekas Perdana Menteri itu pernah menulis surat kepada Bank Dunia bagi meminta bantuan semasa krisis kewangan pada 1999.

Menurutnya, perbuatan tersebut tidak perlu dilakukan kerana dakwaan yang dibuatnya adalah berdasarkan fakta dan laporan tahunan yang dikeluarkan oleh Bank Dunia sendiri.

"Untuk apa bersumpah? Ini soal rasuah, soal jenayah. Jawapannya bukan dengan bersumpah.

"Kita tahu hukum mufti. Ini bukan soal sumpah, soalnya bagi keterangan," katanya ketika ditemui pemberita di Konvensyen Pembangunan Ummah Pulau Pinang, di sini hari ini.

Semalam, Dr. Mahathir mencabar Ketua Pembangkang itu bersumpah dengan memegang al-Quran bagi membuktikan bekas Perdana Menteri tersebut pernah menulis surat kepada Bank Dunia untuk meminta bantuan semasa krisis kewangan pada 1999 seperti yang didakwa.

Dr. Mahathir berkata, beliau tidak pernah berbuat demikian sebaliknya menolak permintaan daripada Bank Dunia yang datang untuk menawarkan bantuan.

Anwar memberitahu, permintaan supaya surat yang dimaksudkan itu ditunjukkan pula, dianggapnya sebagai satu perangkap.

"Bukti ada, fakta pun ada. Nak cari surat yang dihantar oleh kerajaan, ini hanya helah saja. Mana saya ada simpan fail atau surat itu.

"Kalau saya bawa keluar nanti kena dakwa atas Akta Rahsia Rasmi (OSA) pula. Nanti Tun Dr. Mahathir dakwa saya pula," ujarnya.

0 das tembakan!:

 
Top