Arah Kiblat - Dengki Kesumat Peserta #KL112 Terhadap Tun M


Tun Dr Mahathir Mohamad adalah pemimpin negara yang pernah dibenarkan pihak berkuasa Arab Saudi memasuki Kaabah ketika mengerjakan umrah di Tanah Suci Makkah AlMukarramah pada 1993.

"Perdana Menteri mengerjakan solat dalam rumah Allah itu dan turut berdoa tetapi apa yang didoakan beliau, tiada siapa tahu," cerita bekas pegawai waran Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Rosme Hassan, 45.

Apa yang pasti, katanya, Dr Mahathir sehingga kini dikurniakan kesihatan yang baik walaupun usianya sudah mencecah 77 tahun dan berjaya membangunkan Malaysia sehingga dikenali sebagai negarawan ulung negara.

Rosme yang bertugas dalam jet eksekutif Falcon-900 sebagai kuarter master udara antara 1985 hingga bersara pada 1993, berkata beliau dan beberapa ahli rombongan lain turut mengambil kesempatan itu memasuki Kaabah.

"Saya masih ingat ketika itu kira-kira jam 11.45 malam waktu tempatan, saya terlihat beberapa petugas di situ membawa tangga dan terdetik dalam hati hajat untuk memasuki Kaabah akan tercapai.

"Mereka kemudian meletakkan tangga di tepi dinding Kaabah dan kami dengan didahului Perdana Menteri menaiki tangga berkenaan untuk memasukinya. Sebaik berada dalam Kaabah, saya mendapati keadaan di dalamnya samar-samar tetapi apa yang pasti semua yang berada di dalamnya mengerjakan solat mengikut arah kiblat masing-masing kerana kita berada dalam Kaabah," katanya ketika ditemui di Langkawi. [SUMBER]





Mungkinkah atas dasar itu cacai2 Pakatan yang menyertai #KL112 main belasah sembahyang ikut kiblat masing-masing suka-suki? Mereka merasakan sesebuah lokasi yg dihadiri oleh nabi mereka, Nik Aziz boleh diumpamakan seperti sebuah 'Kaabah' yang membolehkan mereka sembahyang ke mana-mana arah?

Solusi jika mereka tidak pasti ke mana arah kiblat, mana2 stadium di Malaysia ni ada suraunya... boleh saja menunaikan solat di surau walaupun secara bergilir-gilir. 

Masalah kepada puak cacai ni, jika sembahyang di surau siapa yg nak ambik gambar bagi mempamerkan kezuhudan mereka selaku bakal ahli syurga tingkat teratas...?? Selayaknya PAS disamakan dengan KHAWARIJ bila suka menunjuk-nunjuk semasa beribadah...


Nik Abduh Bin Nik Aziz

Comments

Anonymous said…
pok nik dan sikonon anugerah tuhan sampai mati pun tak dibenarkan memasoki kaabah.