#OpsDaulat: Menjawab Penipuan Suara Keadilan #Pray4Sabah @NajibRazak


Individu yang berdiri di sebelah DS Najib adalah Esmail Kiram II, bukan Jamalul Kiram III yang merancang pencerobohan Pengganas Sulu (bersama Pengerusi MNLF Nur Misuari) ke atas Sabah.

http://www.keadilandaily.com/isu-lahad-datu-najib-didesak-dedah-perjanjian-dengan-sultan-sulu/

Walaupun Esmail Kiram II merupakan adik bongsu kepada Jamalul Kiram III, berlaku krisis perebutan kuasa di antara mereka dalam penentuan Sultan Sulu yang sah.

Selepas kematian Sultan Punjungan Kiram pada tahun 1983, anak sulungnya iaitu Jamalul Kiram III telah ditabalkan oleh para penyokongnya sebagai Sultan Sulu. Walaubagaimanapun, kerana dia tinggal di Manila dan enggan berdiam di Jolo, bertentangan dengan adat Sulu, maka adiknya, Esmail Kiram II kemudian telah dilantik sebagai Sultan pada tahun 2001.

Tiada sebarang kenyataan rasmi dari Esmail Kiram II menyatakan sokongan terhadap tindakan abangnya Jamalul Kiram III menyerang Sabah.

Nur Misuari & Jamalul Kiram III

Berkaitan tajuk 'NAJIB JANJI TANAH UNTUK TENTERA SULU' itu bukan kenyataan oleh media Filipina (mb.com.ph). Media Filipina cuma memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh Nur Misuari.

When he was in Jolo, Sulu, over the week, Misuari said that what he heard was that the group of the Crown Prince Rajah Muda Agbimuddin Kiram, younger brother of Kiram, crossed the sea to the island because they were allegedly promised to be settled in Sabah by Prime Minister Dato Seri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Addul Razak.
http://www.mb.com.ph/article.php?aid=1201&sid=1&subid=1#.UTgTexz6UUg

Melalui tajuk dari portal mb.com.ph 'DON'T HARM SULTAN'S MEN, NUR WARNS MALAYSIA' kita boleh melihat perkaitan rapat antara Nur Misuari dan Jamalul Kiram III dalam konflik pencerobohan di Sabah.

Jika benar DS Najib menjanjikan tanah dan orang2 Sulu datang untuk menuntut janji kepada mereka, tiada sebab mereka perlu datang dengan pelbagai senjatapi.

Anwar Ibrahim & Nur Misuari
Media Filipina memetik kenyataan dari Nur Misuari yang boleh dipertikaikan kebenarannya, berbeza dengan petikan media Filipina daripada perisikan tentera mereka yang dipetik oleh agensi berita antarabangsa Reuters mengenai tawaran oleh pihak PEMBANGKANG di Malaysia:

Another Philippine military officer said the men were followers of the heirs of the Sultan of Sulu - an island group off the southern Philippines - who had been invited to Sabah by a Malaysian opposition politician to discuss land issues.
http://www.reuters.com/article/2013/02/14/us-malaysia-philippines-idUSBRE91D0BY20130214

Siapa sebenarnya yang menjanjikan mereka tanah??? -RR/1peluru.com

Comments

Anonymous said…
suara keldaian.....
Anonymous said…
masaalahnye... gmbr tu pun superimpose... ramai tul pencacai penjubo yg percaya
Anonymous said…
sudah2 la tu jubor... dh smpai mase untuk ko bertaubat. taubatlah sebelom ko masuk kubor wahai jubor.
Anonymous said…
Jubor tak abis2 spin cerita...
Anonymous said…
Anwar...kalau boleh tahun lepas nak buat pilihanraya...bukan nk delay PRU...takkan la...ye tak