..

UNDER CONSTRUCTIONS...

pemuda australia yang pernah menetap dan bekerja selama 3 tahun di malaysia ini menjadi fenomena di ruang maya malaysia bila videonya berkenaan isu LYNAS semakin luas tersebar. atas landasan 'sayangkan malaysia', selamatkan alam sekitar atau anti-radioaktif mungkin kenyataan ryan dalam video tersebut boleh diteliti dari sudut positif.

cuma silapnya ryan bila dia turut bersuara dalam nada politikal. menyeru rakyat malaysia supaya menukar kerajaan (BN) semata-mata mahukan projek ini dihentikan. sebagai 'orang luar' ryan sendiri mungkin tidak faham 'bahaya' lain yang akan menimpa rakyat malaysia jika anuwar ibrahim diangkat sebagai PM, mungkin fatamorgana yang lebih sadis dari letupan nuklear.

jadi kenyataannya dalam video tersebut tidak ubah seperti fuziah reaktor, anuwar ibrahim atau mana2 pemimpin pembangkang yang cuba menjadikan projek thoruim LYNAS di kuantan, pahang sebagai satu isu politik, memandangkan pembangkang sudah semakin ketandusan isu untuk menyerang kerajaan kebelakangan ini.

yang pastinya ryan dijadikan boneka politik oleh PRiot yang boleh ditafsir jelas berdasarkan beberapa hal di laman facebooknya.

ryan sepatutnya bersuara secara telus dan berkecuali jika mahukan videonya memberi lebih impak kepada keseluruhan rakyat malaysia. rasa gusar dan sikap prihatinnya kini kelihatan tidak ubah seperti mainan persepsi yang selalu diwayangkan oleh pemimpin2 pembangkang.

ikuti penjelasan tentang isu LYNAS di sini (KLIK!) dan di sini (KLIK!)

SAMBUNG TENTANG RYAN DI SINI (KLIK!)

15 das tembakan!:

-cry reen- said... May 25, 2011 at 11:19 AM

I'm with UMNO and fcuk PR.. but sy juga post this vid kt my fb page few days ago..

kita xleh butthurt bila org sentuh ttg politik. the main issue here is, keselamatan org ramai, nyawa & ketelusan pemimpin. Ryan sebut ttg 'game' politik, ya.. tp beliau sebut - jgn asyik concentrate hal liwat-meliwat & pengeboman wanita Mongolia. jelas di baris ini, Ryan menyalahkan kedua2 belah pihak (BN & PR) dan menyeru pentadbir dan semua pihak bersatu memikirkan kepentingan & keselamatan rkyt.

yg betul kita ikut, tp yg salah kita jgn sokong. tanya balik diri sndri, apa perjuangan kita bila menulis. membenarkan pihak yg kita sayang dlm apa keadaan pun walau mereka salah, itukah tujuannya?

hafiz said... May 25, 2011 at 11:26 AM

Sepatutnya penjelasan beliau tak perlu campur adukkan kes liwat dan pilihanraya...nampak sangat la macam kena taja...

leman decaprio said... May 25, 2011 at 11:32 AM

cry reen... frasa bom wanita monggolia hanya satu spin kecil untuk dia nampak berkecuali... fikirkan pula seruan dia yang seolah2 meminta supaya kita tukar kerajaan semata2 unt hentikan projek lynas.

'bahaya radioaktif' lagi hebat mungkin berlaku kalo anuwar yg masih aktif tu jadi PM!

Anonymous said... May 25, 2011 at 11:51 AM

SETUJU JANGAN CAMPUR ADUKKAN ISU, HIPPIE KAKI GANJA MAT SALLEH NI CAKAP JE LEBIH...KITA TUNGGU SIASATAN DAN PENILIAN TERPERINCI, DIA NI BUKAN TAU APA DIA CAKAP PUN, TAH2 KAKI JUBO MENJUBO GAK

Anonymous said... May 25, 2011 at 12:05 PM

sy sndiri masih sangsi psal projek lynas ni sbab kerajaan blom bg penerangan trperinci knape ia pelu dilaksanakn...... sbab khabarnya pluang keje cuma unt 350 org. sbab tu kalo ade sesape anjurkan demo yg x melibatkan mana2 parti politik spaya lynas dihentikan mgkin sy join skali......

stetmen mat salleh ni awal2 mmg okey tapi kalo sampai tahap nak suruh tuka krajaan semata2 pojek tu blah laaa...... entah2 nuar dah plan logi nuklear lagi besar kat slngor dengan membe2 yahudinya!!!

Anonymous said... May 25, 2011 at 12:46 PM

thorium bukan fissile, xleh jadik bom atom ataupun reaktor nuklear. bukan bahaya macam uranium etc... xde chain reaction, just chemical reaction yg biasa je. apapun aku tetap xsetuju jugak kerajaan luluskan projek dulu sebelum buat kajian pasal keselamatan... projek ini diluluskan zaman paklah dulu lagi kan??? aku harap ds najib batalkan projek ini supaya puak2 pakatan rosak tu xde isu dah nak main!

Pejuang Bangsa said... May 25, 2011 at 2:22 PM

Sebenarnya pembangkang sengaja memainkan isu ini berdasarkan apa yg telah berlaku di jepun. jika mereka berjaya dunia akan memandang pentadbiran Malaysia sebagai lemah. Jadi mereka boleh spin fakta ini dan menganggap mereka adalah suara rakyat.

untuk lebih lanjut perkara ini sila2 berkunjung ke blog saya
http://pejuangbangsa57.blogspot.com/2011/05/fakta-yang-perlu-rakyat-malaysia-tahu.html

Suriani Yahya said... May 25, 2011 at 3:17 PM

Saya setuju bahawa project LYNAS mesti di henti atau setidaknya di kaji tentang impaknya kepada alam sekitar dan manusia dengan secara telus. Tapi untuk menukar kerajaan yg telah berjaya semenjak kita Merdeka , yang telah memperjuangkan rakyat Malaysia dengan jaya hanya kerana satu project yang belum bermula dan atas dorongan bukan rakyat Malaysia adalah amat tidak munasabah.

Anonymous said... May 25, 2011 at 5:26 PM

1. Aku juga seperti kebanyakan rakyat Malaysia sebenarnya tak faham apa benda binatang Lynas ni, sejauh mana bahayanya kepada manusia

2. Aku lihat isu Lynas ni lebih kepada hendak mencari"political gain" oleh Pembangkang

3. Kalau benar benar ia memudharatkan, aku setuju projek ini dihentikan, tapi bukan kerana menurut kehendak puak pembangkang yang semakin kehabisan modal.

4. Kalau kerana projek Lynas ni sampai nak tukar kerajaan, itu sudah lebih, aku jadi heran, apa motofnya? siapa ryan haramjadah ni,talibarut ke ??? kerajaan harus siasat

Fitrix said... May 25, 2011 at 6:13 PM

Ek eleh ni kalau Lynas nk buat kilang di Selangor dan PKR benarkan mesti UMNO/BN akan politikkan ckp PKR x kisah kesihatan rakyat la blablabla.2 kali lima je.

Setiap parti politik akan politikkan setiap isu2 penting utk raih sokongan.Ni baru keluar dari tempurung ke?

Ni blh x buat sementara waktu ketepikan pegangan politik masing2?Ni psl NYAWA dan KESIHATAN.Ni kalau PKR yg benar Lynas buat kilang ni pun aku tentang.Buat apa nk taksub dan fanatik kat parti politik pilihan masing2?Kalau UMNO/BN suruh terjun gaung ko nk terjun ke?Harap dpt jwp dgn jujur dan ikhlas.

Anonymous said... May 26, 2011 at 10:10 AM

Sesiapa yg setuju dgn Lynas utk membina reaktor silalah tinggal berdekatan. Kalu tdk tolong diam!!! Suruh Najib ker, Rosmah ker pi tinggal kat Kuantan. Nanti, anak terencat akal mcm kes kat Bukit Merah dimana anaknya sudah umur 20an tp fikirannya cam 5 thn. HANG NAK KER? Kalu siapa setuju ngan LYNAS silalah pindah ker GEBENG. Baru ko tau.
C*BAI P*KIMAk BN!!!

Anonymous said... May 26, 2011 at 6:02 PM

mak datuk! anak terencat akal kena radio aktif dekat bukit merah? 20 tahun dah? ada kes2 lain ka?
kalu sorang sj down krn radio aktif di bukit merah ni, elokla kerajaan bina banyak lagi kilang mcm lynas ni sbb satu kilang, sorang sj yg kena impaknya!! ada ka lagu tu?

bagi fakta biarla tepat skit!

Anonymous said... May 26, 2011 at 6:38 PM

Brknn kes kes yg melibatkn kesan radioaktif di Bukit Merah, Ipoh Perak tu hnya yg tggl disana shj tahu akn kisah dan keadaan yg sebenarnya. Kpd yg tk tahu kisah sbenar tu klu nk beri komen pun elok la buat siasatan tperinci dulu sbelum beri komen yg hnya mnunjukn kedunguan kalian shj. Kes2 tntg pncemaran alam yg amat dasyat telah pun berlaku dan disebarkn didlm brbgai media massa ketika itu namun spt biasalah kpd mereka yg hnya mmbaca Utusan Malaysia, Berita Harian, NST, Star dsbnya mmg kisah2 pilu dan mnyayat hati yg mnimpa ratusan pnduduk disana mmg lgsung tidak disiarkn lantas tidak hairanlah jika terdpt segelintir komen2 disini yg mmndg rendah kpd sgala peristiwa yg berlaku dimasa itu. Jika tidak krn bangkangan dari org ramai serta akibat kesan buruk yg telah mnimpa manusia juga haiwan pastinya kilang ARE disitu masih kekal beroperasi shgga kehari ini. Kini nmpknya k'jaan Malaysia yg diterajui oleh UMNO/BN masih tidak serik dgn segala yg telah berlaku dan tidak mahu mengendah segala protes yg dibuat oleh rakyat mereka sndiri. Harapan kita jgnlah krn hnya mmentingkn keuntugn yg tidk sberapa namun kesihatan kehidupan rakyat jelata yg tidak bersalah diperjudikn. Sebaiknya didlm soal2 sebegini setiap drp kita haruslah mngetepikn terlebih dahulu sentimen parti politik masing2, apa yg perlu sekiranya setiap projek yg ingin dijayakn itu boleh mndtgkn kesan bahaya dan mengancam keselamatan awam maka sayugianya hendaklah kita bersama2 tidk kira dari fahaman poltik mana sekali pun, berganding bahu dan bersatu hati untuk menentang akn perlaksanaannya. Sekian Terima Kasih. - Yop Nazeri Sain KL.

Anonymous said... May 28, 2011 at 12:09 AM

-cry reen- : bahasa melayu mat salleh ni lagi cantik dari bahasa yang ko guna, dh la grammar tunggang langgang buat malu melayu je..

Anonymous said... May 29, 2011 at 8:04 PM

die nie nak ulang balik sejarah campor tangan inggeris kat tanah melayu ke..?? ade sesape yang nak benarkan..??

 
Top