#Walk4Freedom - AMBIGA ANJURKAN LUMBA JALAN KAKI KE PARLIMEN!!




Pagi ini beberapa kerat peguam2 yang bernaung di bawah Majlis Peguam Negara berhimpun di Kelab Taman Perdana bagu membantah RUU Perhimpunan Aman yang baru diumumkan. Mereka yang dikepalai oleh Ambiga akan berjalan kaki sejauh 2km ke bangunan Parlimen bagi menyatakan bantahan. LAWAK & IRONIK bila mereka berhimpun tanpa apa2 sekatan oleh polis... kerana menurut RUU Perhimpunan Aman sesiapapun boleh berhimpun di mana2 tempat yang dibenarkan tanpa sebarang notis dari polis, tidak perlu memohon permit seperti sebelum ini... Nyata sekali acara Walk For Freedom yang dianjurkan oleh Ambiga hanya satu program paranoid mengisi masa lapang bagi peguam2 bahalol seperti mereka yang punya terlalu banyak terluang!

Peguam, orang ramai mula berhimpun

Peguam-peguam di seluruh negara yang berada di bawah naungan Majlis Peguam Malaysia sedang berhimpun di Kelab Taman Perdana Diraja, Kuala Lumpur bagi meluahkan bantahan terhadap penggubalan Akta Perhimpunan Aman 2011.

Rang undang-undang yang akan dibahaskan di Dewan Rakyat hari ini untuk bacaan kali kedua dijangka akan diundi pada malam ini.

Sambil menyifatkan rang undang-undang itu akan merampas hak rakyat yang dijamin oleh perlembagaan, presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee berkata peguam di seluruh negara tidak sepatutnya hanya menyaksikan kebebasan rakyat disekat tanpa membuat sebarang tindakan.

Justeru, Majlis Peguam Malaysia telah mengerahkan anggotanya supaya berkumpul di Kelab Taman Perdana Diraja dan akan berjalan kaki menuju ke Parlimen sebagai menunjukkan bantahan mereka meskipun bersetuju membuat beberapa pindaan kecil.

Perarakan yang dinamakan ‘Walk for Freedom’, akan menyaksikan peguam-peguam berjalan sejauh kira-kira dua kilometer menuju ke bangunan Parlimen bermula jam 11.30 pagi ini.

Sebuah lagi kumpulan pendesak 'Occupy' juga dilapor akan berhimpun selama tiga hari berturut-turut di hadapan bangunan Parlimen bagi menunjukkan bantahan yang sama. -MK

Comments

Anonymous said…
Si pukimak tu lagi buat hal. tak ada orang yang sanggup sekolahkan dia ke?
Anonymous said…
dh terang2 ambiga ni menyokong gerakan2 LBGT..sepatutnya diboikot..ni lg disokong..ni la bila manusia dh terlalu bijak..semua benda nak dibangkang atas nama kebebasan..hak org lain x reti nk hormat plak