DS Shabery Cheek Jangan Ulangi Kesilapan @DrRaisYatim!! cc: @NajibRazak @shaberyc

YAB PM ada menyebut kita perlu tingkatkan KREATIVITI dalam kempen di media sosial di masa-masa akan datang. Gua setuju dan kita telah berusaha sedaya upaya... (Ini fokus kepada 'kreativiti visual', bukan 'kreativiti strategi', 'kreativiti penulisan' etc) Gua terajui Divisyen Kreatif UMB-PPUM dan percaya kumpulan2 blogger/ctroopers pro-BN lain juga telah berbuat sehabis baik untuk memastikan kemenangan BN dalam PRU13 lalu.

Tapi masih kita kelihatan seperti kalah dari sudut kualiti dan kuantiti konten berbentuk kreatif (poster, artwork & video), termasuk jumlah viralnya yang boleh menjadi jentikan pengaruh kepada persepsi umum... KENAPA??

Dari sedikit kajian yang gua buat, ini kerana mereka bukan sahaja menggerakkan jentera khas seperti Red Bean Army (DAP) dan kumpulan2 sokongan lain (PAS/PKR) untuk menghasilkan konten2 sedemikian tapi turut dibantu oleh golongan sympathizer yang mana ada antaranya mendapat dana & tender dari kerajaan dari pelbagai kementerian. Terutamanya MDeC (di bawah MOSTI) & SKMM, RTM, FINAS (di bawah KKM/KPKK).

Beberapa hari sebelum PRU13, SENIMAN di bawah pimpinan Zed Zaidi mengadakan pertemuan penggiat seni bersama PM di Seri Perdana, Putrajaya. Ramai yang hadir termasuk individu2 yang gua kenal secara personal yang agak vokal di laman sosial FB menyatakan sokongan mereka terhadap pembangkang.

Tapi paling mengejutkan bila gua terdengar sendiri kata-kata sebegini dalam sessi 'hisap rokok' seusai majlis tersebut...

"Ini last time kita datang melawat Najib sini maa... Lepas PRU13 kita sudah ada PM baru!!"

Individu yang menyebut kata2 di atas adalah penerbit DAVID TEO yang turut banyak mendapat slot dari RTM dan sokongan FINAS dalam survival bisnesnya. Dia sendiri mengakui hal ini dalam profil di website rasmi MIG. Dan kita boleh perhatikan di laman FB peribadinya dia membuat sokongan terbuka untuk beberapa group anti-kerajaan. (Silapnya gua tak sempat rakam kata2 David di atas, tapi dia boleh bersumpah depan tokong tak pernah berkata begitu kalau anggap apa yang gua tulis ni fitnah -tapi gua ada ramai saksi yang turut mendengar apa yang David katakan).



Percaya atau tidak individu seperti inilah yang banyak membantu pembangkang dalam menghasilkan konten kreatif menggunakan segala kelengkapan yang mereka punya hasil rezeki dari tender, slot & dana dari kerajaan.

Dengar ceritanya slot siaran untuk RTM sudah penuh hingga 2015 sebelum DS Shabery Cheek menjejak kaki ke Angkasapuri. Kepada siapa Dr Rais Yatim menyalurkan slot2 siaran tersebut? Adakah diselidiki setiap penerbit yang mendapat slot siaran tersebut bukan pro-pembangkang? Sepatutnya rumah2 produksi yang disalurkan rezeki oleh RTM & FINAS tanpa sebarang arahan punya kesedaran untuk menggunakan segala kepakaran & kelengkapan mereka dalam membantu kerajaan, bukan memperbanyak bahan kempen kepada pembangkang!

Oleh sebab itu cadangan pertama gua kepada DS Shabery Cheek:
WUJUDKAN SATU UNIT KHAS UNTUK MENYIASAT INDIVIDU & SYARIKAT SEBELUM DISALURKAN DANA, TENDER ATAU SLOT OLEH MANA2 AGENSI DI BAWAH KKM/KPKK UNTUK MEMASTIKAN MEREKA BUKAN PENYOKONG/SYMPHATIZER PEMBANGKANG... PERHATIAN SERIUS PATUT DIBUAT TERUTAMANYA KEPADA SYARIKAT2 CINA DAP!
Cadangan ini juga harap dapat digunapakai oleh semua kementerian lain.

Cadangan kedua gua, DS Shabery Cheek patut mengadakan satu platfom alternatif kepada penggiat2 seni yang agak terpinggir dari radar perhatian kerajaan yang membuatkan mereka beralih arah menyokong pembangkang. 

Artis mainstream sudah mendapat banyak peluang berlakon, mengacara & menyanyi di kaca tv dan majlis2 kerajaan. Tapi bagaimana dengan nasib penggiat seni lain seperti kartunis/pelukis, pemuzik/film-maker indie, penggiat teater, penulis kreatif, dll yang sekadar mampu menyalurkan bakat mereka seadanya secara online di media sosial? 

Ramai golongan sebegini yang menyelusup masuk ke kubu pembangkang kerana parti & syarikat yang menyokong pembangkang yang lebih memberi ruang kepada mereka untuk meneruskan survival seni dengan imbuhan untuk meneruskan kehidupan. Golongan ini turut membius kreativiti dalam kempen pembangkang bagi membalas jasa pembangkang kepada mereka.

Pihak KMM/KPKK patut menyediakan satu platfom/saluran alternatif mungkin berbentuk online memandangkan slot siaran RTM dan dana kreatif telah dihabiskan oleh Dr Rais Yatim semasa legasi suamkukunya di KPKK. Tak percaya klik SINI... tiada lagi sebarang link ke dana kreatif & kebanyakan dalam senarai penerima dana adalah syarikat2 Cina DAP... memandangkan gua juga terjebak dalam industri ini & kenal secara personal kebanyakan dari mereka, gua bleh kemukakan bukti pengarah2 dlm kebanyakan syarikat yang tersenarai tersebut adalah penyokong pembangkang... tunggu dalam pendedahan seterusnya! -RR

KSU KPKK (paling kiri) hasil caturan Rais ini juga ada banyak busuknya...
Berapa persen bahagiannya untuk beratus jam slot siaran RTM 
yg diberikan kepada kroni kompeni Cinabeng dari Seremban
yang tiada pengalaman pun dalam produksi tv??
nantikan pendedahan lanjut!

Comments